Ostatnio Buffer zrobił ankietę(i nie tylko), w której zapytał o cele w social media oraz o największe wyzwania na 2017. Nie tylko nie ma zaskoczenia, ale cały wpis tylko upewnia mnie w tym, co się dzieje już od kilku lat – media społecznościowe coraz bardziej są przesiąkane przez biznes. Wybrałem kilka danych – moim zdaniem najciekawszych oraz przedstawiłem jakie będą zmiany w social media, na które musimy być gotowi.

Facebook

Aktualnie w mojej pracy, jest to największe medium społecznościowe, które przynosi bardzo dobre rezultaty. Na początku 2015 bałem się, że strategia tego giganta jest zgubna i jak wielu.

Zasięg organiczny? Co to takiego…?

Pierwsza rzecz – aż 93% firm używa facebooka i niewielu wierzy już w zasięg organiczny. Nie jest w żaden sposób wiedza tajemna, bo za reklamy trzeba płacić i tylko nieliczni wyciągają dużo bez żadnego wkładu. Oczywiście są wpisy, które siłą rozpędu przebijają magiczną barierę, ale wtedy zazwyczaj mamy do czynienia z zasięgiem wirusowym.

Więcej video, animacji i GIFów!

Video na tym portalu społecznościowym będzie kluczowe w 2017 roku. Nawet 30% osób zamierza zainwestować więcej w video na facebooku. Co ciekawsze, w tym zestawieniu YouTube jest niżej(28%) – to pokazuje, że Markowi udaje się powoli przechylać szalę na swoją stronę. Jakich nowości w związku z video możemy spodziewać się w 2017 na facebooku? Pewnie dowiemy się niebawem, ale już teraz warto popracować na kilkoma scenariuszami – z pewnością przydadzą się w Y17.

Czy ktoś nigdy nie korzystał z Facebook Ads?

socialmedia

Aż 91% respondentów zainwestuje w Facebooka – jest to lider wśród wszystkich mediów społecznościowych, jeżeli chodzi o reklamę płatną. To również pokazuje jaką moc ma Facebook i jak bardzo musi się zgadzać ROI. Co muszę napisać na plus – to dopasowanie reklam do grupy docelowej jest po prostu świetne, a narzędzie jakie dostaję „out of the box” – po prostu bezcenne. Nawet jako konsument zauważyłem, że facebook naprawdę dobrze dopasowuje treści, przy czym nie zabija wpisów naszych znajomych.

Twitter

To mój ulubiony portal społecznościowy – uwielbiam go za bezpośredni kontakt, działanie „real-time” oraz prostotę. W 2016 został wprowadzony algorytm, który jest dobrym podejściem(szczególnie dla kogoś, kto obserwuje +500 kont). Mimo problemów finansowych Twitter rozwija się bardzo dobrze i raczej utrzyma się w TOP3 najlepszych.

Nikt nie odchodzi od Twittera

zmiany-w-social-media-buffer

Jeżeli myśleliście, że przez wszystkie te informacje krążące po sieci odnośnie końca Twittera, ktoś przestanie go używać…to w 2017 raczej się tak nie stanie. Jest to portal, który jest aktualnie drugim najczęściej używanym przez firmy narzędziem do komunikacji z klientami. Tak samo sprawa wygląda z użytkowanikami – tutaj Twitter też pokazuje wzrosty(chociaż nie tak spektakularne jak facebook).

Real-Time

Od zawsze Twitter kojarzył się z rzeczami i wydarzeniami, które dzieją się teraz. Podczas targów dmexco, dowiedziałem się jak bardzo ta firma chce być z tym kojarzona. Właśnie wtedy zapowiedzieli aplikację na Apple TV oraz nową funkcję.

Krótkie video znajdziecie tutaj.

Myślę, że w 2017 to będzie główny kierunek Twittera i mają duże szanse, aby przebić w tym facebooka(dokładnie chodzi o straming najważniejszych wydarzeń, a nie video LIVE tworzone przez ludzi).

Instagram

Nie doceniałem Instagrama jako dobrego medium z wielu powodów. Zawsze wydawał mi się być za bardzo lifestylowy, wymagający niesamowitych nakładów pracy, aby się wyróżnić. Aktualnie jest to dla mnie pozytywne zaskoczenie w 2016 i czeka mnie dużo pracy w następnym roku.

Instastories i atak na Snapchat

Faktem jest, że Instagram dociera do starszej grupy odbiorców niż Snapchat. Mimo to, gigant zdecydował się na nową funkcjonalność, która opiera się na dokładnie takich samych założeniach jak Snapchat. W 2017 z pewnością będziemy świadkami starcia tych dwóch sił, ale mam wrażenie, że gdy pył wojenny opadnie – zostanie ten z większym potencjałem, czyli Instagram. Co więcej, widać, że Facebook mocno testuje różne opcje w swoich usługach. Jak pisałem wyżej – mam plan, aby nawet swoje prywatne konto lepiej rozwinąć.

Instagram LIVE

Z pewnością w 2017 zobaczymy video LIVE, co będzie świetnym narzędziem na wszelkiego rodzaju wydarzenia. Zamiast relacji zdjęciowych + kilka filmików, będziemy robić kilka video LIVE + zdjcia. Pytanie, czy to przełoży się na większy zasięg lub zaangażowanie? Tego nie jestem pewien, ale nie mogę się doczekać, aż funkcja będzie dostępna w aplikacji.

Inne media społecznościowe.

Co z całą resztą mediów społecznościowych? Opowiem bardzo krótko o wybranych, z których korzystam w pracy i prywatnie oraz gdzie widzę największy potencjał.

zmiany w social media

Bardzo podoba mi się sposób w jaki rozwija się Linkedin. Osobiście zacząłem z niego aktywnie korzystać ponad 3 lata temu i widzę duże zmiany na plus. Najważniejsze jest to, aby uświadomić sobie – do czego służy LinkedIn. Prywatnie jest to świetna baza dla kontaktów biznesowych, natomiast firmy powinny pokazywać swoją kulturę pracy, publikować ogłoszenia PR i oferty pracy. Myślę, że 2017 dla LinkedIn będzie bardzo ważny – szczególnie, że na ten kawałek tortu ostrzy sobie zęby Facebook. Możemy liczyć na spore usprawnienia, nowe funkcje i kto wie co jeszcze.

Czy warto robić marketing na Google+ ? To już nie jest tajemnica, ale według ankiety Buffera, aż 27% marketerów zamierza poświęcić mniej środków, czasu oraz budżetu na rzecz tego portalu społecznościowego. Osobiście napiszę krótko – nie spina się pod żadnym względem. Chociaż muszę przyznać, że nie jestem w tych 27% 🙂

Na początku myślałem, że Snapchat zmieni rynek mediów społecznościowych i po części się sprawdziło. W sumie, to snapowałem „firmowo” już w 2014 i wtedy to miało fajny wydźwięk. Aktualnie mam wrażenie, że aktywnie używających jest mniej, niż dwa lata temu – jest to jednak tylko moje wrażenie. Czy zobaczymy jakieś zmiany na lepsze w 2017? Mam nadzieję, że w końcu Snapchat otworzy się bardziej na firmy i pojawi się jakieś dobre narzędzie do analizy podstawowych wskaźników.

Ostatni, do którego mam ogromny sentyment, ale wiem, że nadchodzi jego koniec to Periscope. Można śmiało napisać, że był to pionier w video LIVE i niestety, ale czegoś zabrakło. Prawdopodobnie w 2017 zostanie ogłoszone zamknięcie lub stanie się coś nieprzewidywalnego(np. super-nowa funkcjonalność, która zmieni oblicze #RealTime).

Podsumowując…

To co napisałem powyżej to jedynie mały procent tego,  co nas naprawdę czeka. Bardzo trudno przewidzieć, jak będą wyglądały zmiany w social media 2017. Czego jednak jestem pewien – kolejny rok będzie pełen nowych wyzwań 🙂

 

Źródło: Buffer